Tjøllingmila

God stund siden forrige post nå. Hvorfor?

Kreta!

Dro til Makrigialos. Så på pensjonister gjorde basseng-aerobics med svenske instruktører som het Titti og sa: «rista på tuttorna!»

Fikk slappa av, lagt i sola, spist moussaka, lest ferdig «min kamp» bind 1 og fikk jammen tynt inn et par bakkeintervaller. Se for garmin-link til eksotiske strøk 🙂

høydegraf, bakkeintervaller

Videre dro jeg til Risør for min nevø sin navnefest, glemte forerunneren og dro til dama sin hytte i Vestfold. Beleilig nok gikk det en 10 km kalt Tjøllingmila på søndag. Trykk her for østlandsposten rapport.

jeg finnes til høgre, utenfor kanten. Vinneren av løpet og 5 liter olje, Robert Rognli sees med alvorlig mine til høgre i bildet. løp på 34:36

Jeg var usikker på nivået, men så et par med raske sko i alle fall, samt vinneren fra i fjor som løp på 35:xx. Når startskuddet gikk, var det en haug med unger foran, men fikk albua dem ned og lå jammen på 3. plass ut fra stadion.

Løp så sololøp i kupert løype og mye vind inn til 3. plass, og 37:54

Etter å ha kontaktet Robert Rognli som løp med forerunner, har jeg nå dessverre finni ut at løpet kun var 9.6 km langt. Blir ingen pers. MEN løypa var hard, jeg løp alene, og det var mye vind så jeg er forøyd :). Tiden på 10 km blir vel noe rundt 39:30 på 10 km.

Neste 10 km er fornebuløpet 19. mai. Er den flat, gjør jeg et nytt forsøk på sub 38! 🙂

9 thoughts on “Tjøllingmila

  1. Grattis med bra løp!
    Har meldt meg på fornebu selv, men har ikke anna mål enn sub 40 igjen.. Er midt inne i en periode nå med MYE mengde, så får ikke lada opp noe til løpet enn med stive legger og sure lår – så vi får gjør det beste ut av det 🙂

    1. Håper bare fornebu er litt flatere en de andre «motbakkeløpa» jeg har løpt nå. :). Mulig det ikke får så stor innvirkning men… Hytteplan blir i alle fall der man satser hardest på pers! 🙂

  2. Espen, hvordan lader du opp, si siste 1-2 ukene før 10 km hvis du skal gå for pers? Føler jeg sliter litt med å toppe formen inn mot løp. Hvor lenge før har du din siste harde økt? Hviler du helt dagen før? Jeg har ikke helt klart å knekke denne koden. Husker jo i fjor hvor jeg satset maks på Hytteplanmila, men merket der at jeg ble for tung i beina mot slutten. Mulig jeg hadde for dårlig oppladning.

  3. Oppladningen jeg bruker en mix etter råd fra Veslemøy Hausken og Gunnar Knutsen som de anbefalte for meg på kondisforumet.

    Lørdag – Raceday 10km/21km
    Fredag – 5km roolig med 3 stigningsløp
    Torsdag FRI
    Onsdag 10km rolig med 8 stigningsløp

    Jeg har selv sliti litt med hva siste hardøkt skal være.
    Jeg har prøvd intervaller på onsdagen, intervaller på tirsdagen.

    Jeg tror at jeg har kjørt intervall økta for hardt og for nærme løp. Jeg skal nå gå tilbake til modellen ovenfor igjen. Mulig jeg løper 3km istedenfor 5km. Dagen før økta synes jeg er veldig viktig ivertfall.

    Har pleid å kjøre siste hardøkt på mandag.

  4. Ja har lurt på det sjøl. Regner med det er det som ligger i ordet. Korte drag hvor man starter rolig og øker på utover… Er jeg på viddene?

  5. Nei du har rett.
    Starter med å løpe fort og når jeg er halveis er jeg i maxtempo. Løper kanskje i 20 sek og snittfarta disse 20 sek kan være mellom 2:30 og 3:00 som regel. Tror dette er litt overkill og lurer på m jeg skal ta det litt roligere på disse stigningsløpene.

  6. Men det er jo i teorien tull å høre på tips fra meg – fordi dere er jo begge raskere enn meg 🙂

    hehe. Så kanskje vet dere nå hva dere IKKE skal gjøre 😛

  7. Hehe, raskere og raskere, det kommer vel an på øyet (og distansen) som ser 😉

    Men jeg har sett flere slike løpeprogrammer i blader og på nett som har stingingsløp dagen før konkurranse, så det må jo være noe i det. Verdt et forsøk. Hvor mange tar du som regel?

Legg igjen en kommentar

