Fornebuløpet 5 km.

Var i utgangspunktet påmeldt 10 km, men fikk endret dette i siste liten. Når jeg leser kommentarene på Espen sin rapport skjønner jeg at dette var klokt valgt, da bortimot alle slet med varmen og løp 1-2 minutter unna sin 10 km pers. Dette skulle også vise seg å stemme for Vegar, som fikk det tungt og tradisjonen tro ikke helt fikk det til på vårløpet. Vegar har 11:49 på 1 srm fra høsten 2009!  Han er garantert god for sub 39 på en god dag (til høsten?)  Mistenker han også litt å ha noen aksjer i komfortsona IL, da han som vanlig ikke så sliten ut i det hele tatt over målstreken 🙂

Hein(?), meg og Vegar som hadde racedebut 2010 i dag.

Dette var første offisielle 5 km jeg har løpt, men har liggi godt under 20 minutter på mellomtider på 10 km før. Første km gikk på 3:31, men jeg måtte som vanlig albue ned en haug med kvinner og barn, da jeg rota litt med å finne startstreken, og sef havna sist i feltet. Dette er standard! :). Observer på mosjonisten sin video fra starten. Jeg kommer etter ca 24 sek.

Løpet var tungt, men ikke 1 srm-pers-tungt, og jeg klokka inn på 18:28. Dette er 3:42 i snittfart og i følge mcmillan et 1:25:22-løp på halvmaraton. Pass deg Ringom! :D. Klikk for garmin-detaljer

5 km løypa var froske.. ehh.  mener PADDEflat, og jeg trur jammen jeg skal løpe 5 km her neste år også. Det er vondt, men er over fort også.

Møtte også Morten M og Ina B. fra sykehus\bioingeniørmiljøet som jeg har sett figurere på div. lister før. Hyggelig å få prata litt løping der, og vi håper å få se Morten og Ina til nye dueller på srm snart. Morten M. slo meg med 16 sek, og er nå offisielt den raskeste jeg kjenner ;). Motivasjonsfaktor!

Sees på srm den 26. mai ! Blir 1 runder`n på meg.

15 thoughts on “Fornebuløpet 5 km.

  1. Hei Tim! Veldig hyggelig å treffe deg etter løpet! Og veldig hyggelig å slå deg… men det var vel bare med 16 sekunder. Den raskeste du kjenner? Wow! Men det varer nok ikke lenge, snart tar du meg igjen… eller alternativt utvider bekjentskapskretsen 😉

    Forøvrig sprøtt å se på videoen at jeg etter 17 sekunder allerede er 8 sekunder bak teten…

  2. Ja, hyggelig å prates :).

    Hehe.. Stemmer, 16 sekunder. For noen regneferdigheter jeg har! Lol! Får endre på det tenker jeg. Løp du med pulsbelte? Hvordan lå du snitt% av max?

    Har forresten kommentert litt på espen sin blog også. Jeg mener da klart at du fint løper under 1:28!. På en god dag, og hvis du ikke blir hindret, er nok sub 1:26 også innen rekkevidde! Sats hardt! :).

  3. Nei, jeg liker ikke å løpe med pulsbeltet. Har også tenkt at pga. adrenalin blir tallene ikke så veldig interessante under konkurranser – smartere å bare lytte til kroppen. Men å kikke på tallene kan kanskje være givende i etterkant.

    Det var veldig interessant å høre at du var parat til flott pers. på halvmaraton uten å ha hatt lengre treningsturer enn 17 km. Jeg har hatt flere over 20 km, så slik sett burde jeg stå godt rustet til å stå løpet ut i Göteborg. Har faktisk aldri gått på en ordentlig smell – kanskje tiden er inne for det nå? 😉

    Hadde vært morsomt å ta en intervalløkt sammen en gang. Evt. også 3000-meter rekordforsøk på Bislett…

  4. Jeg løpe heller ikke med belte i går, men gjør det vanligvis. Jeg bare løper med beltet, har ingen info om puls i displayet. Jeg bruker pulsen til å sammenlikne med andre løpe etterpå. Har pulsgrafer fra tilbake til 2006. Er gøy å sitte å dille med slikt syns nå jeg :).

    Da jeg løp maraton i 2008 var den lengste langturen 16 km. Alle resterende turer var ca 10 km, og jeg løp rundt 100 km i mnd. Jeg har slitt mye med skader, og jeg bytter ofte ut langturer med intensive økter… Har planer om å komme opp mot 150-200 km i mnd fremover nå. Håper kroppen tåler det.

    Maratonet i 2008 holdt på å knekke meg totalt da. Var så skutt i beina! Så til maraton trengs det mengde! Men halvmara… 1 økt på 15-17 km i uka pluss intervaller og en 10 km er nok spør du meg :). Har ofte dårlig tid i hverdagen uansett.

    Er gjerne med på å løpe intervaller. Bruker du å løpe testløp på 3k på bislett? På trening?

  5. 3000-testløp har vært min «gullstandard» for å teste formen de siste 15 årene. Men jeg tar ikke mer enn ett til to per år. Definitivt morsomst å gjøre det sammen med noen. Du må gjerne sende meg epostadressen din (tror du har fått min, gjennom wordpress-systemet).

  6. Tja, så det var ikke lykke å starte ved siden av meg i går altså?? Nei, nei, sånn kan det gå…. 🙂 Jeg får ta det til meg haha, dårlig karma i går kanskje??? 😉 Anyway: tatt i betraktning at tiden umulig kunne startet da skuddet gikk (da samtlige opplevde en diskrepans på 6-11sek fra tid på egen klokke) så klarte du vel å forsere NOEN snegler (les: kvinner og barn) før offisiell tid begynte å tikke…..? Jeg er ikke helt enig i at løypa var padde flat…..sammenlignet med 5km på Oslo maraton så vil jeg vel heller si at denne løypa var meget svingete og gikk vel faktisk en hel del mer nedover faktisk… Lykke til på SRM da, race hard and good 🙂 Silja

  7. Vel, jeg vil ikke gå vekk fra at det fortsatt bringer lykke å stå ved siden av deg jeg ;). Tiden på 18:28 er noe av det beste jeg har løpt det. Sånn relativt sett :).

    Jeg vet faktisk ikke hva tiden på egen klokke ble. Glemmer ALLTID å stoppe klokka i mål :D. Er jo sliten se.. Men det tok jo en liten stund før vi løp over matta.

    Du fornøyd med tid eller? Haru en pers på 5k fra før?

  8. Ok, BRA å høre….18:28 er en pen tid!! Helt klart! Jeg ble jo letter innbilsk før start så jeg må jo bare tro at jeg bringer lykke hehehe…..eller, kanskje jeg bare er en jævel til å stille meg langt forran i startfeltet, det kan jo være en mulig årsaksforklaring… 😀

    Jeg har en pers fra 5km i oslo maraton (mener det var i 2005) på 22:44. Det kjipe er at mitt første løp EVER (utenom SRM) var 5km oslo maraton i 2004, da løp jeg på 22:54. Jeg trente minimalt på den tiden (pga kne problemer) men løp likevel bedre enn i går! DET kan man jo velge å se på som et nederlag, MEN, jeg velger heller å fokusere på at 23:13 faktisk er min tredje beste 5km tid…..og jeg fikk jo premie, og DET er da noe hehe 😉 Og i går var gjennomkjøring av distansen med tanke på Rye-løpe neste uke som er en MYE tøffere løype, mye morsommere løype og i det hele tatt et løp jeg gleder meg veldig til 🙂 Så, det er bare å stille deg vedsiden av meg neste uke også, LOL! Silja

  9. Så moro at jeg er med i bloggen din!! Var ordentli gøy i går, selv om jeg må si jeg ikke var forberedt på varmen i det hele tatt.. men du gjorde det jo kjempebra!! 🙂 skulle heller tatt 5km denne gangen kanskje ja..
    Men vi ses på srm om 2 uker! da SKAL jeg overbevise.. ikke noe annet valg nå enn å møte opp og prøve å forbedre tiden uansett 😉 litt for kjepphøy i går… (men er jo litt løpe-amatør foreløpig..!!)

  10. Den varmen ja.. Hehe. Du får få deg drikkesekk å ha med. Men pers satte du jo! Bra det! Og du ble med i Blog. Kan sikkert be mosjonisten.com om å slenge opp et bilde også hvis du ønsker å frontes på internettes løpemiljø 😉

  11. Hehe, hadde jo gått an det.. men da må jeg under 55 på 10km først syns jeg!! var det mosjonisten sitt kamera jeg lånte i går? gøy å bli del av løpemiljøet deres da 🙂 bra tips med drikke-sekk! må jo satse på varm sommer..

  12. Hei

    Først – grattis med pers!
    Du presterer så jævelig bra på alle løp.. Er ikke det kjedelig da?? Mye bedre å være litt som meg og Vegar – litt sånn jojo så er det litt spennende å se åssen det blir!

    Trukke jeg har noe sjangs på noen av tidene dine i år, tror enda du har mye å gå på både halvmaraton og 10km.

    Eneste jeg skal slå deg på i år er maraton og mengde 🙂
    Enkelt å greit fordi du ikke løper mara, og fordi jeg har så mye mer tid enn deg til å løpe mengde.. hehe…

    INA: Her kan du se ditt blide fjes http://i45.tinypic.com/2lbdmy9.jpg

  13. Hehe.. Jeg har visst finni en slags oppskrift på å få det til ser det ut som. Eller er jeg kanskje snikmedlem i komfortsona IL og bare later som jeg er sliten og egentlig kontrollerer inn til tider jeg vet jeg greier :D.

    Føler uansett mange av de gamle persene på 10 km og halvmara var litt underpresterte. Småskada og med dårlig grunnlag. Nå har jeg fått trent bra snart 9 måneder uten skade, og det er ny pers trenings-wise også.

    Virkelige testen kommer når jeg skal prøve meg på sub 11:50 1srm neste uke :). Den er hard! Jeg var nær døden da jeg satte den i 2008. Husker det ass! Lå i gresset og grein! :D. Har ikke lagt i gresset enda i år.

    Ser du meg i gresset til onsdag, da ere ny pers!

Legg igjen en kommentar

