Intervaller med Vegar og mosjonisten.com

Nå er det 7 uker siden siste innlegg på bloggen, og 7 uker siden sist jeg hadde en skikkelig intervalløkt.  Hva har skjedd?

Etter at jeg i 2 mnd. på rad beveget meg opp mot 130+ km i mnd. sa leggen stopp, og bestemte seg for å spre sin smerte og missnøye ned til akilles også. Leggen har jeg slete med i flere år, men etter tre 4×4 på 7 dager opp grefsenkollen, pluss 10 km race i kupert terreng uka etter, ble det for mye. Smerten satt hovedsaklig i soleus-muskelen, som jeg nå sef har lært meg navnet på 🙂

Slår man opp på solus på wikipedia, lærer man at solus hovedoppgave er plantarfleksjon: Bevegelsen man gjør når man tråkker ned gasspedalen. Egentlig ikke rart dette endte med overbelastning, da bakkeløping i stor grad innvolverer akkurat soleus.

Veien tilbake

Uansett, 7 uker med hvile, litt sykling kun 30 km løping og 1000 konsentriske tåhev senere (enda et tips jeg plukket opp fra nettet) var jeg endelig klar for intervalløkt med Vegar og Espen. Vegar har siden sist økt treningsmengden til godt over 200 km i mnd, og Espen (ligger som kjent på 500+ km i mnd.) har just satt pers med 11:44 på 1SRM! Ville jeg klare å holde følge?

Vegar og Espen «varmet opp» med 2×2000 i ca 3:45 fart, mens jeg tok bilder som dette: Jeg greide stort sett å henge med på de fire 1000-meterne det ble med Vegar og Espen, men da vi gikk over på 500-metere med de beryktede 60 sek. Espen-pausene, ble det for hardt for meg; sakket en 20-30 meter akterut hver gang. Jaja.. Viktigste er at jeg er i gang, skaden føles bra, intervallene føltes bra og fellestreninger er veldig hyggelig!

Hva med formen?

At jeg ikke greier å henge helt på Espen og Vegar er ingen bombe. Gutta er i kjempeform, og har trent knallbra i lang tid. Men har jeg mistet kondisjon? Hvordan var nivået i dag kontra forrige gang jeg løp tusinger?

3 mnd. Siden 3 mnd. Siden I dag drag 2 I dag drag 3.
Snittfart 00:03:24 00:03:26 00:03:26 00:03:32
snittpuls 86% 86% 89% 89%
maxpuls 92% 93% 93% 94%

Vel, mange faktorer som ikke er like her, men snittpuslen er faktisk hele 3 % høyere i dag med lik eller dårligere fart på draga. Men uansett: formen er ganske bra, og nok en gang er det nok sykkelen som har reddet meg. Glad i den sykkelen 🙂

Planen videre blir å øke kontrollert igjen, inkludere en del sykling, og ha mere rolig løping. Fra uka som kommer åpner også treningshallen på universitetet, og da blir det beintrening 1x pr. uke. GLEDER MEG! Styrketrening er GØY! 😀

Avslutter med team-bildet av team MS&N:

Knallmoro å være i gang igjen, og veldig hyggelig med fellesøkt! Her er statsa fra intervallene også: http://connect.garmin.com/activity/43556742

3 thoughts on “Intervaller med Vegar og mosjonisten.com

  1. Hei, har hatt problemer med akilles i ca 2mnd, har ikke greid å kutte løping helt, men jeg har 3-4 dager oppholde på det lengste. Nå er Skåla Rett Opp i går har jeg planer om minst en uke pause, har du noen tips. Meste parten av trening de 2 siste mnd har bestått av fjellgåing/løping, og litt baneintervall.. hvordan forgåer optimale kosentriske tåhev forresten? Har prøvd meg litt på det, men ikke fått særlig effekt. Hvor ofte bør jeg ta tåhev?

  2. Hei, jeg har selv slitt med akilles siden juni. Har ikke greid å kutte løpinga helt, har hatt 4dagers opphold på det meste, men har vært kunn 3 intevalltreninger de siste ukene, første mnd helt uten. Nå denne uka har jeg planer om å kun sykle til jobb og ha helt løpefri.

    Det jeg lurer på er, hvordan fungerer kosentrisktåhev og hvor ofte bør jeg ta det, har prøvd med på tåhev men vet ikke om jeg gjør det riktig eller ofte nok.

    Mvh Hobbyløper

    1. Jeg tok konsenteisk tåhev nærmest hver dag. Jeg reduserte også mengden til ca 50 km på 45 dager… Varierte mellom f.eks 2×15 reps 2x om dagen, eller 3×10 reps 1 til 2 ganger om dagen.

      Man tar de ved at man går opp på tå med begge ben, og så «slipper» det ene benet slik at man står på tå på et ben, og sakte slipper seg ned til å stå med foten plant igjen. Blir en slags omvedt «vanlig» tåhev. Jeg begynte å gjøre dette i noen dager uten motstand, for så å adde motstand ved å holde igjen i et rekkverk, en benk el. Man kan også ha på seg tung sekk, holde manualer i hendene osv. Så lenge man er smertefri, bør øvelsen kjøres med xtra motstand.

      De anbefaler også å helt kutte aktiviteten som gav deg akillesproblemer til man er smretefri. Jeg fikk det også etter mye bakkeløping. I tillegg sier noen at man kan strekke ut, men dette kun hvis du er smertefri. Sitter smerten lengre oppe i leggen, kan man hvist strekke mere ut. Jeg er ingen idrettslege eller fysio, men dette funka for meg og det var det jeg greide å lese meg frem til.

      Lykke til med motbakkeløping og akilles-treningen 🙂

      Tim

Legg igjen en kommentar

