Sogsvann rundt medsols 18.8.2010

Endelig tid for  srm igjen! Er faktisk 2 måneder siden forrige gang.

Sodalo, meg og en hyggelig vestlending (Øyvind) etter løpet

Mosjonistens disipler

Før start møtte jeg Vegar, Espen og hilste såvidt på «Sodalo» fra kondis-forumet. Vegar og Espen skulle ha maratonspesifikk tempoøkt, og jeg skulle henge på så lenge jeg kunne. Det ble før start tom. dannet et slags felt med trofaste mosjonisten.com disipler. Er utrulig moro å se hvordan den bloggen utvikler seg i popularitet. Fortsetter han er jeg sikker på at dette til slutt kan bli stoff for massemedia! Hvis Espen vil.  Les mosjonistens rapport fra i går HER.

Første kilometerne gikk ok i planlagte 4 min/km-tempo, men jeg begynte raskt å bli liggende på halen til feltet. Etter 1.5 runde, måttte jeg slippe og bestemte meg (med puls på 95 % av max) for å kun ta 2 runder i dag :). Ok tempoøkt, og hyggelig å prate litt løping med Sodalo og Runekm etterpå. La ut på en 1SRM  nedjogg, og ble tatt igjen av Espen og Vegar, og fulgte Vegar inn på siste km. Vegar var «helt kjørt» og måtte se Espen gli i fra. 1-1 i duellen, som jeg i alle fall kaller duell! 🙂

Hva har skjedd?

Under kan du se resultatene fra mine to siste SRM. Jeg var rimelig kjørt etter begge løpa.

Hva har skjedd? Vel, skal man prestere må man faktisk trene. Det er helt tydelig :). Hva gjorde jeg før persen på 2 rundern? Treningsdagbok er moro!

Rapport fra 2 mnd før 16 juni viser Løp: 259 km, sykkel: 64 km Tid: 27 timer

Rapport fra 2 mnd. før 18. august viser Løp: 138 km, sykkel: 221 km, Tid: 29 timer

Hva kan man lære av dette?

Vel, man løper ikke fortere av å dasse rundt på en sykkel. Man løper tregere av å ikke løpe! 138 km løp mot 259 km løp sier sitt, og da mine løpe-økter hovedsaklig er intervall eller tempo, gir det store utslag på tiden som man ser. Men nå er leggen fin, motivasjonen på plass, og Oslo halvmara nærmer seg! Drøye 5 uker igjen! Blir 3SRM om 2 uker. Målet blir sub 39!

Hva trur DU man kan lære av dette?


23 thoughts on “Sogsvann rundt medsols 18.8.2010

  1. Sikkert mange som bruker sykkel som avveksling i treningen, men jeg personlig hater det. Blir skikkelig daff i beina av det. Det henger sikkert sammen med at jeg sykler såpass sjelden, og når jeg først gjør det så blir jeg ekstra sliten.

  2. jeg også synes sykkel sucks! jeg løper fortere enn jeg sykler – sier litt =)

    Jeg ligger alltid i sone 0-1 på sykkel. Har jeg tresiffret puls er jeg høyt oppe!! =)

  3. Denne uken har jeg syklet for å avlaste akillesen litt, syklet til og fra jobb. turetur ca 20km, jeg og synes det er kjedelig, men det hjelper litt å bruke garminklokka som sykkelcomputer. Blir litt gøyere når man har speedometer og gjennomsnittsfart pr km på displayet:)

    1. Helt enig at det hjelper med garminklokka. Man kommer jeg også litt mere rundt med en sykkel, og kan dermed bruke den til å rekognisere nye løperuter.

      har du fått prøvd konsentrisk tåhev hobbyløper? Jeg kjente ingenting til min akilles etter 2SRM i høyt tempo på onsdag. Har tatt meg to mnd med lite mengde, en del sykkel og mye tåhev med motstand.

  4. Ja, har tatt tåken 2×15 to ganger daglig i går og i dag, skal ha en løpetest på mykt underlag på søndag. Hvor lang tid bruker du pr tåken? Jeg står på et trappetrinn så da får jeg litt mer motstand når jeg senker foten under «linja».

    1. Hei, smart st i trapp! Gjr det selv. Jeg bruker nok fra 2 til 4 sek, men vet ikke hva som er optimalt. Fles bedre med litt lengre, men vanskelig si. Er legg bedre? Ser du er p samme alder og niv som meg ca? Trent lenge? Trener mye?

  5. Ok, komt skikkelig i gang med tåken nå ihverfall. Jeg begynte å trene feb 2009. Ca 2-3 ganger i uka i snitt. Blir ikke så mye race, Max 1 pr mnd i snitt. Blir mest intervall men har skjønt det lønner seg å variere, håper å kunne være med på et løp 8.sept å at jeg får trent litt intevall før den tid. Målet mitt var egentlig sub.39 på 10k i løpet av 2010 men nå tror jeg det blir hardt. . Persen er fra des2009 da løp 10k i Ålesund karusellen på40.00. Lite framgang men også få race, var nok i min beste form i Mai tenker jeg, ikke helt der nå:)

    1. Ok, syns 40 min med så lite grunnlag er en veldig god tid!! Du greier nok sub 39 i løpet av 2010 i en flat løype hvis du kommer i gang igjen nå 🙂

  6. At man blir treg til å løpe av for mye sykkeltrening er jo en kjent greie….. 🙂 At man blir god på det man øver på er jo også en kjent sak. Og til slutt: det er jo heller ikke overraskende at prestasjonene ofte står i samsvar med hvor mye trening man nedlegger….de fleste av oss er ikke naturtalenter som kan stille til start og prestere i toppsjiktet uten å ha trent (dog der finnes unntak også her…). Og noen (les: feks meg!) vil aldri bli kjempegod uansett hvor mye eller lite det trenes; dette siste bruker jeg for alt det er verdt, det er min unskyldning og gir meg gGOD samvittighet for å trener lite 😉

    1. Regner med at man også blir treg på sykkel av å løpe, for den farten de jeg kjenner som sykler har på trening, er jeg MILEVIS unna når JEG sykler hardt! Men jeg slår dem i løping? Interessant det der. Man bruker jo beina i begge øvelser lissom. Rart det er så stor forskjell… 🙂

  7. Ja, er fornøyd me 40 på 10k etter bare 10mnd, Planen er å ta en «forsiktig» intervall økt en gang i uka nå og ellers sykle til og fra jobb fram til akillesen er blitt mye bedre, er det dumt å løpe 1 gan i uka, forlenger bedringperioden da?? Eller kan det virke positivt på bedringa?:)

    Lykke til på halvmaraton snart Tim.

    1. Så lenge du er smertefri, vil jeg ikke tro bedringsperioden forlenges. Er dog ikke EKSPERT på området, men snakker bare av egen erfaring og etter hva jeg selv har lest. Er nok bra å holde løpemusklene i gang, noe jeg også gjorde selv. Skal ut på en 15 km langtur nå, håper legg holde bra. lykke til selv!

    1. Ja, ble 17 km semilangtur i Lydiard-fart. Aerobic-base- build up face. BARE lydiard som gjelder nå! LOL

      Kødda!

      Legg virker bra nå ass. Skal ned å få meg treningskort nå, og ta en 4×4 styrke på bein.

      Du fikk med deg at jeg skulle til gaustadtoppen den helgen det var løp ikke sant?

  8. Lol.

    Ja så det. Kjipt uten bil. Kommer meg ikke rundt, får ikke løpt! Hehe, neida det blir muligens Lørenskog 11. september, men det passer egentlig ikke, så vi får se. Kanskje det blir gode gamle Nordmarkstravern 4. sept, selv om det ikke frister noe særlig. Vil ha 10k eller halv!

  9. 11. sept er det faktisk «Årungen rundt» på Ås 🙂

    Kondis skal være representert, og man løper 10,5 km rundt et stort vann (Årungen). Koster 200 kr.

    Har spurt dem om underlaget på: http://www.freskuke.blogspot.com/

    Ser nå at jeg skal jobbe den helgen.. ÆSJ!!

    Så du hadde langtur på søndag. Beina bra eller?

    Den «status på intervall-diskusjonen» har tatt av lissom! Krangler om detaljer innen Lydiard-historie der nå. LOL

    Du har meldt deg ut? ROFL

  10. Joda hadde vært moro det, men jeg er egentlig ute etter å omsette godformen i perser på 10 k og halvmara. Blir liksom ikke det samme når løpet er 10,5 eller 9,774 😉

    Ja har sett at det har tatt av, jeg tok hatten og gikk halvveis, hadde liksom ikke noe mer å bidra med. Alt jeg vet har jeg jo fra deg uansett, og du har jo tatt over hele tråden 😀 Lol.

    Blir det ikke Grefsenkollen opp på deg 11. september heller da hvis du skal jobbe?

  11. Du kunne jo bidratt med litt skryt av forbedringen av tidene dine på srm? :). Etter at du beg med 4×4 lissom 😉

    Rekker ikke grefesnkollen hell. Beg på jobb kl 14:30, og start er kl 14:05..

    Må evt bytte vakt…

    Men tviler på det går uansett. er jo xtravakt. Æsj!! Da blir det OM og hytteplan som blir de store måla. Er jo i råtten form uansett, så :).

  12. Jeg har sagt at jeg har hatt stort utbytte av 4×4, og jeg har også sagt at det er mosjonister som har mest å hente på vo2max, men det virker ikke som de leser postene ordentlig. De fortsetter bare med det maset om toppidrettsutøvere etc.

Legg igjen en kommentar

