2×1200, 2×800,2×400 intervall

En mini-versjon av inspirasjonsøkta til Sodalo i dag. Var min debut på friidretsbanen i Ås :). Veldig bra dekke, bare å stikke oppom en dag Espen, Vegar eller alle som vil :).

Farten lå på ca 3:45 på 1200m, 3:30 på 800m og 3:10 på 400m. Ok økt. Viktig å ta det litt gradvis. Beina føles ok, men tar et par dager pause fra løping nå, og sykler heller en lengre tur på fredag. Blir styrke i morra.

Nerdy details kan sjåast her —–> 2×1200, 2×800,2×400 intervall

Noen andre som også trener styrke? MYE forskning som sier at 4×4 reps max innsats kan gi 10% forbedring av løpsøkonomi! Vegar har kjørt regimet en stund. Mitt tips: han perser med en halvtime på mara i Oslo! 😀

Trur også Kurt vil bli en glimrende sportsdirektør!!

http://www.vg.no/sport/sykkel/artikkel.php?artid=10018021

15 thoughts on “2×1200, 2×800,2×400 intervall

  1. hehe! Da venter jeg heller 6mnd ekstra.
    Lurer kanskje på om jeg skal DROPPE alle mål i 2011, og bare kjøre komfort og ingen konkurranser.

    Er jo så utrolig kjedelig å sitte på ræva og ikke løpe.
    Har løpt 40km den uka her og kroppen har aldri følt seg så sluggish før 🙂

    Gleder meg til mengdekjør igjen fra neste uke =)

    1. Hehe… Skal du legge inn en hardøkt før løpet? Er jo ofte formutløsende det :).

      Du kan jo vurdere å i alle fall ikke løpe 20 konkurranser da :).
      Og legge inn en ultra også ;). 6 timer i komfort osv :D. Gleder meg til den dagen du gjør det. Vet det kommer! 😀

  2. Nei nei.. Skal aldri løpe noe ultra 6 timer =)
    Skal heller ikke løpe så mye løp neste år tror jeg.
    Men blir sikkert noen i høst da bare for moro.

    Jessheim Halvmaraton, kanskje Lørenskog Halvmaraton samme om jeg ikke var helt fan av løypa
    Satt dog pers der i fjor på 1:31:xx faktisk. Litt uventet.

  3. Hmmm.. Virka som løypa i Lørenskog sucks ja. Leste posten din fra i fjor. Sti, og en del stigning så det ut som?

    Den kom SEF opp når man google Lørenskog halvmara. LOL!

    Jessheim ser jo rimelig flat ut.

    Et løp du MÅ få med deg er Nøklevann rundt! Det er en opplevelse!! 😉

  4. Ja, vi har faktisk tenkt å løpe nøklevann i år, men det er uka før hytteplan så vet ikke helt jeg… Jeg blir jævelig stiv i leggene av en slik kupert løypa så det vil ødelegge Hytteplanmila tror jeg…………..

    Hvem kommer først av meg, vegar og Tim i år??
    Jeg skal ivertfall åpne første km på ca 3:20 så får vi ta det derifra =))))))))

  5. Litt i stuss jeg Marius Bakken sier nei, nei til styrke for løpere, og Olympiatoppen anbefaler heller ikke maks styrke for løpere.

    Lest mye om 4×4 i det siste og mailet med Jan Helgerud. Er fristet til å prøve til høsten etter Oslo Maraton

    1. Kan du sakse noen highlights av det Helgerud sa?

      Jeg fikk svar fra Hoff, og han sa følgende:
      «Hei

      Et vanlig råd fra oss er 3 intervalløkter fulgt av en økt på konkurransefart – hvis du skal delta i konkurranser. Hvis du løper 8x4min så får du dårligere treningsrespons enn 4×4 min fordi du nødvendigvis må senke intensiteten. Grensen for framgang har vi ikke sett ennå. Selv OL og VM vinnere har en kvart % framgang hver gang de trener, men så blir de satt litt tilbake med forkjølelser, annen sykdom, skader, ferie, reiser mv. Ser ikke behov for rolige langturer, annet enn hvis det gir deg andre opplevelser, men treningseffekten er ikke der på ditt nivå. Jeg anbefaler å kjøre styrke som knebøy eller beinpress 4×4 reps hvis du skal løpe. Kjør gjerne styrken etter intervallene når du er god og varm. Jeg attacher tren9ngen i kortform, og det vi har skrevet om sykkelbirken – det kan appliseres på løping også.»

      Ikke helt enig i at olympitoppen ikke anbefaler styrke for løpere:
      Se denne artikkelen: http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/utholdenhet/fagartikler/media697.media

  6. HAHAHa! Bare 3:20?? Hvis man vil kan man vel sette ny 1 km pers ned den bakken der ;). 20 km\t :D. 3:00!!

    Men det blir spennende det ja :). Jeg er ganske redd for Vegar egentlig… Han er så konkurransemennenske lissom!, Men deg og mindre mengde og sprengåpning skal man ikke kimse av heller!

  7. Hehe, det er mer typisk Tim å vinne slike. Husk dette er ikke Sognsvann. Jeg på bortebane blir sjelden bra 😉

    Men dette blir årets høydepunkt, gleder meg mer til Hytteplan enn OM.

  8. Jeg anser Tim som mye mer konkurranseorientert enn deg Vegar, så jeg tipper det blir han som tar dette blodseriøst 🙂

    hytteplansprekken blir moro.
    Blir neppe noe negativ splitt. Går for samme som i fjor. Dvs » all system shutting down» på 5km og redde stumpene og inn 🙂

  9. Artikkelsen din….du ser Olympiatoppen anbefaler ikke maksimal styrketrening for bein for løpere. Send meg epost så kan jeg sende mail fra Marius Bakken og Jan Helgerud

    Maksimal
    styrketrening (hypertrofi) brukes med stor suksess i roing og padling, mens det for en
    maratonløper ville blitt en fiasko. Løpere vil derimot ha utbytte av styrketrening for
    stabiliseringsmuskulatur i buk og rygg, og lokal utholdenhetstrening
    (sirkeltrening/stasjonstrening) for andre sentrale muskelgrupper, eller som spesifikk lokal
    muskulær utholdenhetstrening som skissert ovenfor

    1. Hypertrofisk styrketrening anbefaler de ikke, men flere av artiklene de referer til, viser at motbakkeløping og max-styrketrening på bein hjelper betydelig på løpsøkonomi. Jan Hoff har forsket MYE på dette, og blir også referert av Olympiatoppen. Man må bare passe på å ta i så mye at man ikke greier mere en 5 reps. Kan jo være en utfordring i seg selv det 🙂

Legg igjen en kommentar

