4×4 i teori og praksis

Vært veldig med blest og mediaoppmerskomhet rundt 4×4 og forskningsgruppa på NTNU i det siste. For de som vil vite mer, ligger det flere artikler og et helt nettmøte på www.dn.no/dnaktiv.  Jan Helgerud har nettmøte og snakker om 4×4 på http://www.dn.no/dnaktiv/article1972036.ece.

Det finnes sikkert like mange skeptikere til dette som tilhengere, og to av de mest profilerte motstanderne er Johan Kaggestad og Atle Kvålsvoll. Førstnevnte var trener for Grethe Waitz og Ingrid Kristiansen. Atle Kvålsvoll er  Thor Husovds personlige trener og tidligere proffsyklist. Han er ansatt på Olympiatoppen. Kaggestad har jeg sett uttalt at 4×4 er som å pisse i buksa, at det gir stor fremgang over kort tid, men at man fort vil stagnere.

Vel, skal vi høre på en som har trent noen av norges mestvinnende idrettsprofiler gjennom tidene? Ingen av dagens kvinner er i nærheten av Grethe W. og Ingrid K. sine tider? Kaggestad MÅ jo ha gjort noe rett?

Jeg skal ikke påstå noe svar på hvem som har rett. Mest sannsynlig er nok alle fire i bunn og grunn enige i hva som må til for å bli god, men det blir et sammensurium av begrepsforvirring, missforståelse, misunnelse og feiltolkninger fra media hele greia. Personlig liker jeg å høre på Hoff og Helgerud, da de rett og slett kan dokumentere alt med deilig statistikk og innvikla forskningsartikler. Og SEF fordi 4×4 er snarveien til suksess! :). Man slipper å bruke så sykt mye tid. 2 timers turer. Hvem gidder det? 100 km i uka. Det er greit å løpe, men det er fremgangen og det sosiale jeg gjør det for! Følelsen av å være i god form. Glede seg til race og mulig ny pers? Om jeg får en knekk ved å drive med 4×4, er jeg langt i fra knekken enda. Kommer knekken på 1:20 på maraton, har jeg uansett nådd målet. Etter sub 1:20 på halvmara og sub 3 t på maraton, skal jeg innmeldes i komfortsona IL og bare leve livet :). Korte 10 kilometer med godt selskap av natur, kyr eller mennesker er det jeg liker. og en og annen deilig intervalløkt.

Her er pulsgrafen fra 4×4-økt på mølle på fredag 10.112010.

Dragene ble kjørt med 4-5% stigning og 14-15 km\t på mølla. 35 minutter. 0.5% bedre O2 opptak 🙂

Jeg skal ikke løpe 90% rolig og 30 km turer hver uke, men jeg skal heller ikke ha tre 4×4 i uka. Man løper fordi det gir overskudd, selvfølelse og helse.. Og konkurranse er moro!

Bare å kommentere på hva du syns om 4×4? hvorfor løper du? Hvem har rett? Kaggestad eller Hoff? 🙂

T

6 thoughts on “4×4 i teori og praksis

  1. Jeg kjører en del 4×4 selv, og synes det er en utrolig effektiv måte å bedre formen på. Man øker jo farten etter hvert som formen blir bedre, så det funker uavhengig av nivå. Som du sier er det også «fort gjort» for folk som ikke har mulighet eller lyst til å bruke all ledig tid til trening. Gleder meg til å slippe de lange langturene nå etter den 26. Det tar i overkant mye tid.

    Jeg tror det viktigste er å finne en kombinasjon av forskjellige økter som man trives med. Om man ikke synes treningen er ok, så kutter man jo ut uansett. Tviler på at det finnes *ett* riktig treningsopplegg. Ville ikke bli overrasket over å oppdage at treningsopplegget til de 20 beste mellomdistanseløperne varierer ganske mye. Mennesker er ulike (fysisk og mentalt) – så da må også treningsopplegget være det. Men 4 x 4 fungerer! (c:

    J

    1. Stemmer det. Men det blir jo interessant når Hoff helt kategorisk mener man ikke trenger løpe rolige langturer før maraton..

      Man skal løpe 2 timer i konkurransetempo… Hvem orker det? :).

    1. Skjønte ikke helt den er fra Bergen så er ikke så lur.

      Du varierer fart i pausene den skjønner jeg, men i dragene har du ikke lik fart der?

      Var er gjennomsnitt for et drag og hva er maks?

      Forstår meningen i første drag er å kun være i sonen 85-95% i 1 minutt, riktig?

      1. Satt mølla på 14.5 km/t og 5% stigning fra begynnelsen i hvert drag på 4 min. Så justerte jeg litt ned eller opp ettersom hvor sliten jeg ble… Og etter hva pulsen var… Lå i området 89 til 92 % av hfmax på alle draga. Er ikke så komplisert 😉

Legg igjen en kommentar

