Siste tids trening, Ryan Hall sin garmin 210 og hund.

Hei!

Veldig lenge siden siste post og for å forklare hvorfor med et visuelt virkemiddel, presenteres her utklipp av løpetreningen siste måneder:

I august var jeg endelig rimelig kvitt akillesplagen og trente bra. Jeg var på god vei mot en månedsverdi på 130-140 km (som er bra for meg og være). MEN så kom denne nye mystiske hofteskaden og motivasjonen til trening har falt mer og mer. Det gjør vondt å løpe mer en 10 km og jeg har også vært opptatt med oppstart av studier. MEN dette er bare unnskyldninger og realiteten er at jeg ble veldig lei av å få belastningsskader. Allikevel kunne jeg ha trent betraktelig mere..

Hva skal man gjøre for å piffen tilbake? I det siste har jeg løpt veldig lite, men løpt når jeg virkelig har villet! Det har blitt 1 til 2 ganger i uken, 5 til 7 km turer. Har avsluttet de fleste turer med to kilometer i sub 4 min\km-fart. Det har vært deilig, men jeg svaner virkelig å bo i nærheten av en treningskamerat og et srm-miljø.

Uansett er jeg nå i så dårlig form at det blir nesten som å begynne på nytt. Dette har skjedd et par ganger før og jeg har alltid fått treningsiveren tilbake. En vinter med litt skigåing, anskaffelse av hund om 2 uker tror jeg blir bra virkemilder. I tillegg er jeg invitert av Vegar på Bilsett-intervall, noe jeg gleder meg til! Hund sa du? Ja! En Shiba, som er en japansk spisshund brukt til jakt på småvilt og som vakthund i årtusener i samuraienes land :).


Chili

Ryan Hall sin Garmin 210 RSS

Ryan Hall er en velkjent figur for mange i Kondis-forumet og Mosjonisten.com-bevegelsen. Han er en fantastisk løper(sub 1t på halvmaraton og 2:05 på maraton), han er hvit og dermed lettere å identifisere seg med, og også utrolig åpen om treningen sin. Og til min store glede fant jeg i en artikkel faktisk RSS’en til Garmin loggen hans!! Har lagt den inn i sidemenyen på sin naturlige plass under Vegar sin GC-logg og mosjonisten.com sin RSS 😀

Man kan f.eks studere split-tidene og se google map kart fra ting som: Boston Maraton 2010 (kommentaren er av typen «My actual marathon time was 2:08:41 and I finished 4th.»), 6 mile test, og masse eyasy runs på ca 10 km. Ryan Hall trakk seg fra Chicago Marathon og har hatt en mnd uten trening. Han har også brutt med trener-teamet sitt, og skal nå trene på egen hånd med Gud som eneste rådgiver (fyren er like religiøs som han er god til å løpe) Se link: http://ryanhall.competitor.com/2010/11/08/running-and-faith/

Uansett, utrulig moro å finni denne feeden, og skal blir gøy å kunne følge treningen, pulsen og distansene til en av verdens beste maratonløpere fremover! Blir stort!

Sees snart!!

Tim

4 thoughts on “Siste tids trening, Ryan Hall sin garmin 210 og hund.

  1. Skader er noe dritt, tro meg, jeg har mange års erfaring 🙂 Jeg kunne sikkert hatt doktorgrad og disputert over emnet «skademeritter», i alle fall har jeg minst 100 vektall i skadeavbrekk (det vil tilsvare ~5år, og da skryter jeg faktisk ikke på meg noe 🙂 ).

    Det viktigste er å ALDRI gi opp, ALDRI! Å være skadet er bare en mellomstasjon, en stasjon hvor du blir oppholdt litt for så å sett full fart videre igjen! Har du innstillingen at du SKAL tilbake så har du allered kommet et langt stykke på vei 🙂 For noen innebærer det kanskje at de aldri kommer helt tilbake der de var, og for andre igjen tar det bare litt tid å komme tilbake…… og jeg tviler ikke på at vi vil se deg igjen på mer enn en startstrek 😉

    1. Hehe.. Takk Silja, det var hyggelig 🙂

      Fint å høre, og dette er vel 5. gang jeg er ute med skade på siste 4 år så kommer tilbake jeg også 🙂 Det er bedre nå, og siden vinteren kommer blir belastningen annerledes. Kan spinne og gå på ski og få mye alternativ trening så håper det blir bra. Gå og løpe med hund også 🙂

Legg igjen en kommentar

