Første 3000m siden militæret og veien videre. Og skade.. Og mål

Nostalgien og magien

For 10 år siden løp jeg en 3000m på litt over 11 minutter og nå etter 3650 dager med trening, løper jeg distansen 10 sek fortere…

Morten M. kjent fra Lovisenberg er veldig flink til å arrangerer fellesøkter, og med Espen «Mosjonisten»  på laget, blir det gull ut av slike økter. Resultatet av denne synergien kan nytes i følgende youtube-klipp

Jeg ble nr. 4 av 8 deltakere og løp på 10:50. Sett i lys av skadeproblematikken er jeg veldig fornøyd, men jeg har definitivt vært mere utslitt etter andre løp. Var kanskje litt feig, og ble litt star-struck av å ligge bak Espen «sub3» R. På den annen side har jeg ofte hatt denne følelsen etter gode løp, og kanskje nettopp derfor var nok løpet veldig nære maks.

VDOT

10:50 gir en J.Daniels VDOT-verdi på 53. Din VDOT kan regnes ut her: www.runbayou.com/jackd.htm. Dette sier meg at tempoøkter bør ligge @4:05-fart, og intervaller bør løpes @3:44. Nå vet jeg at 10:50 er veldig nær en VDOT på 54, og jeg vil nok heller løpe tempo på 4:00 og intervaller på 3:40 fremover.

Veien videre og skade og Jack Daniels…

J. Daniels opplegget har vært en suksess, mest fordi jeg har blitt veldig bevisst på å holde igjen på mengden av tempo og intervaller. Nå er jeg oppe i max 20 km pr. uke. Dette gir rom for ca 2 km med tempo, og 1600m med intervaller iflg. J. Daniels. Fulgte dette i om lag 1.5 mnd, men har beg å synde litt nå som det nærmer seg holmenkollstafett og SRM-sesongen ruller videre. Uansett er skaden i hofta mye bedre, og ikke minst responderer den muskelen bra på tung styrketrening. Veldig optimist! Tror det at vi har fått hund også hjelper, da man sitter mindre på ræva. Ække skapt til å sitte på ræva vi mennesker.

Neste mål:

1. Gjøre en god jobb i holmenkollstafetten. Bli skikkelig sliten!

2. Fortsette med styrketrening på Jimu.

3. Øke til 25 km i uka.

4. Ha en tempoøkt og\eller en intervalløkt i uka.

4 thoughts on “Første 3000m siden militæret og veien videre. Og skade.. Og mål

  1. I det jeg senka farten brukte du fryktelig lang tid på å komme forbi meg… Da var jeg kapitulert og du kunne henta 5 sek bare på å passere meg…

    Neste gang Tim! Da har du ikke NUBBSJANGS!
    Når er neste 3000?
    Jeg og Gaute blir no 1 og no 2 🙂

Legg igjen en kommentar

